Vinaora Visitors Counter

505483
Ma
Tegnap
A héten
A hónapban
108
124
2502
6566

IP címed: 18.221.112.220
2024-04-28 19:27

A Sződligeti Gárdonyi Géza Általános Iskola (2133 Sződliget, Rákóczi u. 1-3.) a község jól megközelíthető részén, a vasútállomástól mintegy 5 percre található. A több mint 50 éves múltú iskola megújult, korszerűsített külsővel és lelkes nevelőtestülettel várja a község, illetőleg a környék tanulóit.

Iskolánk története

A századforduló idején a gyermekek Sződ és Felsőgöd iskoláiban részesültek oktatásban mindaddig, míg dr. lovag Reisersberg Alfréd Sződrákoson még ma is meglévő „Megbékélésház”- ában iskolát nem rendeztek be. Megszervezésének éve ismeretlen. Az épület mellett barakkok álltak, melyek lebontásukig, kb. 1944-ig református imaházul szolgáltak. Az épületben lévő iskola, mely az első ilyen célú épület volt, egy tanteremből állt. Osztatlan, egy tanerős iskola volt, ahol lányok és fiúk vegyesen vettek részt az oktatásban. A gyermekek létszáma 35-40 fő volt. Itt folyt a tanítás 1919-ig. Közben megalakult a Települők Egyesülete, s egyik feladatul az iskolabővítést tűzte ki. A Bocskai utcában lévő Juhász-féle házban 2 tantermet létesített. Az 1-3. osztályosok 1919-től ide jártak, míg a 4-6. osztályosok a Duna-parti iskolába. Még ugyanebben az évben a nevelők létszáma 3-ra emelkedett. 1920-ban a földbirtokos beszüntette a téglagyárat, a munkásokat elbocsátotta, így a sződrákosi iskola elnéptelenedett.

Meszlényi Janka tanítónő is a sződligeti iskolába költözött megmaradt tanítványaival együtt. Az épület tulajdonosa 1921-ben hazajött az orosz hadifogságból, és szüksége volt az épületre. Ennek következtében a hontalanná vált iskola újra a sződrákosi egy terembe került. Közben a lebontott téglaégető körkemence anyagából a földbirtokos iskolát épít az „indóház” (vasútállomás) mellett, hogy az a csörögi, a sződrákosi és a sződligeti gyerekeknek egyaránt megközelíthető legyen. Ez az épület, az „öreg iskola” 1923-ban nyílt meg. Eredetileg 3 tanteremből és 2 nevelői lakásból állt. 1929-ben a 4. nevelő is beosztást nyert, ezért az egyik lakást tanteremmé alakították át. 1929-ben a nevelők számát ötre emelték. 1945 után az iskolára is nagyobb feladat hárult. Az „öreg iskola” nem tudta már feladatát maradéktalanul teljesíteni, hiába szüntették meg az ott lévő lakást egy kisszoba és előtér kivételével. Szükségessé vált egy új iskola felépítése.
Az új iskola első tervtárgyalására 1954-ben került sor, de az akkor tervbe vett 4 tantermes iskola a község gyors növekedése következtében eleve nem oldotta meg a problémát, így a megvalósulás egy évvel később történhetett meg. A 6 tantermes egyemeletes iskola építését 1955 őszén kezdték meg és 1956-ban el is készült. Az ünnepélyes megnyitást a forradalom megakadályozta. A tanulóifjúság így 1956. nov. 25-én vette birtokába minden ünnepség nélkül. Megszűnt a túlzsúfoltság, lehetővé vált a tanulócsoportok elhelyezése. Az új épület közel 2 millió forintba került. Telepítését a község apraja-nagyja segítette társadalmi munkával. Az „öreg iskola” állagának érdekében 1961-ben az ott lévő 5 tanteremből 3 műpadló burkolatot kapott. Az iskola telkeinek száma 1955/56-os tanévben 2 volt, területe 3450m2, s a 373 tanulóval, 19 nevelővel foglalkozott. Az 1964/65-ös tanévben a telkek száma 2 maradt, de nagysága 6552m2-re növekedett, s a 461 tanulóval, 21 nevelővel foglalkozott. A tantermek száma 1964-ben 7 volt, melyből 2 szükségterem volt. A szolgálati lakások száma is megnövekedett. Az 1964/65-ös tanévben 4 szolgálati lakás állt rendelkezésre.

Mivel a szülők többsége bejárt dolgozni, ezért szükséges volt a napközi otthon megszervezése. 1952-ben egy csoporttal, majd 1954-ben már két csoporttal működött.1989-ben 4 új tanteremmel és tornateremmel bővült az iskola. Ezzel együtt megszűnt az un. „öreg iskola”, és egy épületben folyik az óta a nevelés és oktatás. 2002-ben, az iskola udvarában lévő szolgálati lakásból ideiglenesen került kialakításra a számítástechnika szaktanterem és a könyvtár.

A tanulói képességek kibontakoztatása.

  • az egyéni képességekhez igazodó tanulás megszervezése,
  • tehetséggondozó foglalkozások,
  • iskolai sportkör, szakkörök,
  • versenyek, vetélkedők,
  • szabadidős foglalkozások,
  • iskolai könyvtár használata ill. számítógép használat.

Legfőbb tevékenységünk – a tanítás-tanulás folyamata jól, szervezetten és eredményesen funkcionál. Ezt bizonyítják mérési eredményeink, a sikeres beiskolázások, illetőleg tanulóink helytállása a középfokú intézményekben, valamint tanulmányi versenyeredményeink.

Szociális hátrányok, ill. tanulási nehézségek enyhítését szolgáló tevékenységek:

  • Iskolánkban főállású fejlesztőpedagógus segíti a tanulási nehézséggel küzdő tanulók felzárkóztatását.
  • További segítséget jelentenek a napközis, ill. tanulószobai foglalkozások.
  • Diákétkeztetés, helyben történő ebédfőzéssel.
  • Felzárkóztató foglalkozások, korrepetálások.
  • Segélyezési javaslattételi lehetőségek.
  • Gyermek-és ifjúságvédelmi segítő tevékenység.

Hagyományőrző tevékenységek, iskolai profilok

Az elmúlt évek során megalapozott, sikeres hagyományokat értékként kezelve, szervesen beépítjük mindennapjaink gyakorlatába. Ezzel színesítjük a diákéletet és egyúttal gazdagabb nevelési lehetőséget teremtünk.

  • Hagyományosan műsoros tanévnyitóval kezdjük a tanévet, melynek keretén belül külön köszöntjük az első osztályos tanulóinkat.
  • Tanévenként egy alkalommal, a tanév végén (június elején) visszük a gyerekeket élmény- és ismeretszerző tanulmányi kirándulásokra.
  • Október 6-án az aradi vértanúkra emlékezünk.
  • Október 23-án az 1956-os forradalmat ünnepeljük.
  • Novemberben: az Egészségvédő nap tematikája az egészséges életmódra nevelést szolgálja.
  • November végén kollégáink az adventi készülődésben segítik a gyerekeket. Közösen készítik az ünnepek dísz- és ajándéktárgyait.
  • A Miénk a színpad iskolánk egyik legnagyobb szabású és nagy népszerűségnek örvendő rendezvénye. Az egyes osztályok, ill. gyerekek változatos műsorszámokkal készülnek, illetőleg mutatják meg tehetségüket a legkülönfélébb műfajokban.
  • Iskolánkban minden évben jön a Mikulás, valamint egy-egy osztály műsorral készül karácsonyra, ahol közösen ünneplünk.
  • Februárban az alsósok farsangi projektnapon és a felsősök jelmezes farsangi bálon szórakozhatnak.
  • Február másik nevezetessége a Dunakanyar Népművészeti Verseny, amely jelenleg már országos minősítő szintű rendezvény. Igen nagy érdeklődésre számot tartó, nagy formátumú, közkedvelt verseny. Azon túl, hogy fórumot biztosít a népművészet különböző műfajaiban jeleskedő tanulók számára, komoly jelentőséggel bír a hagyomány- és értékőrzés terén is. A népmesemondástól a néptáncon át a népzenéig széles palettát ölelnek fel a műsorszámok.
  • Március 15-re ünnepi műsorral készülünk.
  • Május elején alsó tagozaton megünnepeljük az Anyák napját, melyre gyerekeink műsorral, ajándékokkal készülnek.
  • A tanévet a 8. osztályosok ballagásával és az ünnepélyes évzáróval zárjuk.
  • Nyáron táborozási lehetőségek állnak a gyerekek rendelkezésére, helyben angol nyelvi tábor, napközis tábor, kézműves tábor, balatoni nyaralás – Erzsébet tábor, vízi tábor.
  • Iskolánk arculata a folytonosság jegyében új lehetőségekkel gazdagodott a közelmúltban is.
  • A 2007/2008-as tanévtől az iskolánkban tanított két idegen nyelv (angol, német) tanítása már az első osztálytól bevezetésre került és sikerrel folyik, lehetőséget biztosítva a gyerekeknek arra, hogy minél fiatalabb korban kezdhessenek az idegen nyelvekkel ismerkedni.
  • A 2008/2009-es tanévtől művészeti képzéssel gazdagodtak diákjaink tanulási lehetőségei.

A Rajkó-Talentum Alapfokú Zene- és Táncművészeti Iskolával együttműködve beindítottuk kihelyezett tagozati szinten a zene- és táncművészeti alapképzést. A tanulók, művészeti tanulmányaikat szeptembertől iskolánkban heti 2x2 órában kezdhetik meg délutáni foglalkozások keretében. A művészeti tárgyakat szakképzett tánc- és zenetanárok tanítják, akik a Rajkó-Talentum Középfokú Zene- és Táncművészeti Iskola pedagógusai. Nyolcadik osztály után a tanulók az anyaiskolában folytathatják majd tanulmányaikat. Nagy az érdeklődés a diákok körében a tánc és hangszeres tanulási lehetőségek iránt.

 

image

Logo1

logo2

Nemzeti Tehetség Program

Naptár

A Sződligeti Gárdonyi Géza Általános Iskola eseménynaptára

Alapítvány

Sződligeti Iskolás
Gyermekekért Alapítvány
Adószám: 18706134-1-13